Bagaimana Membuat Daging masak kicap johor, Lezat Sekali

{ "slotId": "1", "unitType": "in-article", "pubId": "" }

date: 2021-07-27T09:11:03.341Z
image: https://img-global.cpcdn.com/recipes/99de7dc87c95d298/680x482cq70/daging-masak-kicap-johor-resipi-foto-utama.jpg
thumbnail: https://img-global.cpcdn.com/recipes/99de7dc87c95d298/680x482cq70/daging-masak-kicap-johor-resipi-foto-utama.jpg
cover: https://img-global.cpcdn.com/recipes/99de7dc87c95d298/680x482cq70/daging-masak-kicap-johor-resipi-foto-utama.jpg
author: Jackson Malone
ratingvalue: 5
reviewcount: 6
recipeingredient:
– “1 mangkuk daging” – “1/2 biji tomato” – “1 biji bawang besar di hiris” – “1 keping asam keping” – “1 batang serai di ketuk” – “1 tangkai daun ketumbar dihiris utk ditabur” – “5 sdm kicap manis” – “1 sdt cukuprasa atau rasa sifu” – “1 sdt gula” – “1 sdt perasa” – “3 batang kacang panjang dipotong” – “1/2 cawan air” – ” Minyak masak” – ” Bahan kisar” – “4 biji bawang merah” – “2 ulas bawang Putih” – “6 biji cili api” – “Sedikit air” – “2 sdm cili kisar”
recipeinstructions:
– “Kisarkan bahan kisar, lalu masukkan didalam kuali, bersama daging dan serai dan air sekali nk bagi daging dan rempah masak.” – “Pastu dah mulai kering masukkan asam keping dan kicap manis dan bahan perasa semua…” – “Klau kering sangat masukkan air, masukkan minyak masak, lalu gaulkanĀ² sehingga kering sedikit daging.. masukkan tomato, bawang besar dan kacang panjang dan daun ketumbar dan siap.. sesuaikan rasa mgikut selera..”
categories:
– Resep
tags:
– daging – masak – kicap
katakunci: daging masak kicap
nutrition: 219 calories
recipecuisine: Indonesian
preptime: “PT18M”
cooktime: “PT49M”
recipeyield: “1”
recipecategory: Lunch

![Daging masak kicap johor](https://img-global.cpcdn.com/recipes/99de7dc87c95d298/680x482cq70/daging-masak-kicap-johor-resipi-foto-utama.jpg)

Sedang mencari ide resep daging masak kicap johor yang unik? Cara membuatnya memang susah-susah gampang. Jika salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal daging masak kicap johor yang enak selayaknya mempunyai aroma dan rasa yang mampu memancing selera kita.

BACA JUGA  Resep Ayam masak merah#phopbylinimohd Anti Gagal

Hey guys, here at KenduriTV there are no specific measurement to all our recipes. You kind of have to wing it and always taste as you go! Masa kat Sabah jiran wasap minta masakkan daging aqiqah.

Banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari daging masak kicap johor, mulai dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar hingga cara membuat dan menyajikannya. Tak perlu pusing jika mau menyiapkan daging masak kicap johor yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi suguhan istimewa.

Di bawah ini ada beberapa tips dan trik praktis yang dapat diterapkan untuk mengolah daging masak kicap johor yang siap dikreasikan. Anda dapat membuat Daging masak kicap johor memakai 19 jenis bahan dan 3 langkah pembuatan. Berikut ini cara dalam membuat hidangannya.

##### Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam pembuatan Daging masak kicap johor:

1. Gunakan 1 mangkuk daging 1. Siapkan 1/2 biji tomato 1. Siapkan 1 biji bawang besar di hiris 1. Gunakan 1 keping asam keping 1. Gunakan 1 batang serai di ketuk 1. Gunakan 1 tangkai daun ketumbar dihiris utk ditabur 1. Ambil 5 sdm kicap manis 1. Siapkan 1 sdt cukuprasa atau rasa sifu 1. Gunakan 1 sdt gula 1. Sediakan 1 sdt perasa 1. Gunakan 3 batang kacang panjang dipotong 1. Sediakan 1/2 cawan air 1. Sediakan Minyak masak 1. Siapkan Bahan kisar 1. Sediakan 4 biji bawang merah 1. Sediakan 2 ulas bawang Putih 1. Gunakan 6 biji cili api 1. Gunakan Sedikit air 1. Gunakan 2 sdm cili kisar

Daging Masak Kicap Berempah Resipi Che CT. In this ' Malaysia Boleh Masak ' series, Daging Masak Kicap is an all round favourite. Keep this dish overnight and it will taste even better as well. Aduk sesekali agar tidak gosong dan terlalu kering.

BACA JUGA  Bagaimana Membuat Daging Goreng Kunyit #kambu yang Menggugah Selera

##### Cara menyiapkan Daging masak kicap johor:

1. Kisarkan bahan kisar, lalu masukkan didalam kuali, bersama daging dan serai dan air sekali nk bagi daging dan rempah masak. 1. Pastu dah mulai kering masukkan asam keping dan kicap manis dan bahan perasa semua… 1. Klau kering sangat masukkan air, masukkan minyak masak, lalu gaulkanĀ² sehingga kering sedikit daging.. masukkan tomato, bawang besar dan kacang panjang dan daun ketumbar dan siap.. sesuaikan rasa mgikut selera..

Bismillah kata bermula Assalamualaikum pembuka bicara. Lama dah teringin nak makan daging masak kicap ni, tapi malas sungguh nak merebus daging kan. Nak mengempukkannya memakan masa yang sangat lama. Sekarang tidak lagi, sejak ada pressure cooker butterfly yang saya dapat masa company dinner kat Mersing tu. Hari ni menu yg gelap/hitam lagi.

Terima kasih telah membaca resep yang kami tampilkan di sini. Besar harapan kami, olahan Daging masak kicap johor yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang enak untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi untuk berjualan makanan. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

Check Also

Resep Kari Daging Dengan Ubi Kentang Anti Gagal

date: 2021-04-29T03:36:35.709Z image: https://img-global.cpcdn.com/recipes/67ae85907b2868f0/680x482cq70/kari-daging-dengan-ubi-kentang-resipi-foto-utama.jpg thumbnail: https://img-global.cpcdn.com/recipes/67ae85907b2868f0/680x482cq70/kari-daging-dengan-ubi-kentang-resipi-foto-utama.jpg cover: https://img-global.cpcdn.com/recipes/67ae85907b2868f0/680x482cq70/kari-daging-dengan-ubi-kentang-resipi-foto-utama.jpg author: Ruby Hammond ratingvalue: 3.9 reviewcount: 10 …

Leave a Reply