Bagaimana Membuat Nasi Daging Utara yang Bisa Manjain Lidah

{ "slotId": "1", "unitType": "in-article", "pubId": "" }

date: 2021-03-29T04:38:25.672Z
image: https://img-global.cpcdn.com/recipes/2f5020d0f59f0e72/680x482cq70/nasi-daging-utara-resipi-foto-utama.jpg
thumbnail: https://img-global.cpcdn.com/recipes/2f5020d0f59f0e72/680x482cq70/nasi-daging-utara-resipi-foto-utama.jpg
cover: https://img-global.cpcdn.com/recipes/2f5020d0f59f0e72/680x482cq70/nasi-daging-utara-resipi-foto-utama.jpg
author: Charles Wise
ratingvalue: 4
reviewcount: 13
recipeingredient:
– “5 pot beras basuh dan tos” – ” air rebusan daging sukatan air rebusan ikut cara masak nasi biasa tapi lebihkan sedikit” – “5 biji bunga cengkih ” – “3 kuntum bunga lawang ” – “5 biji buah pelaga ” – “3 inch kulit kayu manis ” – “1/2 biji bawang besar hiris ” – “3 ulas bawang putih hiris ” – “1 inch halia hiris ” – “1 sb minyak sapi marjerin” – “3/4 minyak masak utk tumis” – “1/2 tin susu cair” – “1 helai daun pandan ” – “1 kiub pati ayam” – “1 bungkus rempah kurma adabi” – “3/4 cawan air” – “daun ketumbar” – ” gula” – ” garam”
recipeinstructions:
– “Panaskan minyak dan minyak sapi. Kemudian masukkan bahan-bahan bertanda * dan masak sehingga layu dan naik bau.” – “Kemudian masukkan serbuk rempah kurma adabi dan air. Kacau sebati. Kemudian masukkan beras dan kacau rata.” – “Pindahkan beras yang tadi ke dalam rice cooker. Kemudian masukkan satu kiub pati ayam, gula dan garam. Kacau rata.” – “Kemudian masukkan susu cair dan air rebusan daging ke dalam beras. Masak nasi seperti biasa.” – “Nasi dah pun masak. Kemudian masukkan daun ketumbar yang sudah dihiris dan kacau rata.” – “Boleh lah dihidangkan bersama air asam kerisik dan acar jelatah ya !”
categories:
– Resep
tags:
– nasi – daging – utara
katakunci: nasi daging utara
nutrition: 205 calories
recipecuisine: Indonesian
preptime: “PT14M”
cooktime: “PT43M”
recipeyield: “2”
recipecategory: Dessert

BACA JUGA  Langkah Mudah untuk Buat Ayam masak merah #phopbylinimohd, Sempurna

![Nasi Daging Utara](https://img-global.cpcdn.com/recipes/2f5020d0f59f0e72/680x482cq70/nasi-daging-utara-resipi-foto-utama.jpg)

Anda sedang mencari ide resep nasi daging utara yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Jika keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan bahkan tidak sedap. Padahal nasi daging utara yang enak selayaknya mempunyai aroma dan rasa yang bisa memancing selera kita.

NASI DAGING UTARA Khas Untuk MUA (MakeUpArtist) tersohor. Nasi Daging Utara & Sambal Kerisik Utara Wow Hebatnya Rasanya! Resepi Nasi Daging Air Asam ni sangat terkenal di sebelah utara tanah air.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari nasi daging utara, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar hingga cara mengolah dan menyajikannya. Tak perlu pusing kalau hendak menyiapkan nasi daging utara yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa jadi suguhan spesial.

Nah, kali ini kita coba, yuk, variasikan nasi daging utara sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat membuat Nasi Daging Utara memakai 19 bahan dan 6 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam membuat hidangannya.

##### Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam menyiapkan Nasi Daging Utara:

1. Ambil 5 pot beras – basuh dan tos 1. Siapkan air rebusan daging – sukatan air rebusan ikut cara masak nasi biasa tapi lebihkan sedikit 1. Ambil 5 biji bunga cengkih * 1. Gunakan 3 kuntum bunga lawang * 1. Gunakan 5 biji buah pelaga * 1. Sediakan 3 inch kulit kayu manis * 1. Sediakan 1/2 biji bawang besar -hiris * 1. Ambil 3 ulas bawang putih -hiris * 1. Siapkan 1 inch halia -hiris * 1. Gunakan 1 sb minyak sapi / marjerin 1. Siapkan 3/4 minyak masak – utk tumis 1. Gunakan 1/2 tin susu cair 1. Siapkan 1 helai daun pandan * 1. Gunakan 1 kiub pati ayam 1. Ambil 1 bungkus rempah kurma adabi 1. Sediakan 3/4 cawan air 1. Sediakan daun ketumbar 1. Gunakan gula 1. Gunakan garam

BACA JUGA  Tutorial Sediakan Ayam Masak Merah, Sempurna

Resepi nasi daging utara ini tidak mempunyai sukatan. Untuk rasa yang berbeza, boleh gunakan daging tulang rusuk atau harimau menangis. Menu Nasi Daging ni memang popular di belah Utara. Hidangan istimewa ni menggunakan hirisan daging lembu dalam nasi dan dimakan bersama dengan air asam.

##### Cara membuat Nasi Daging Utara:

1. Panaskan minyak dan minyak sapi. Kemudian masukkan bahan-bahan bertanda * dan masak sehingga layu dan naik bau. 1. Kemudian masukkan serbuk rempah kurma adabi dan air. Kacau sebati. Kemudian masukkan beras dan kacau rata. 1. Pindahkan beras yang tadi ke dalam rice cooker. Kemudian masukkan satu kiub pati ayam, gula dan garam. Kacau rata. 1. Kemudian masukkan susu cair dan air rebusan daging ke dalam beras. Masak nasi seperti biasa. 1. Nasi dah pun masak. Kemudian masukkan daun ketumbar yang sudah dihiris dan kacau rata. 1. Boleh lah dihidangkan bersama air asam kerisik dan acar jelatah ya !

Kini di Dengkil, isnin-jumaat HUBUNGI KAMI UNTUK TEMPAHAN Lembah Kelang : En. Di Utara yang famous Nasi Daging nie. Tapi tu la bila pi utagha selalu lupa-lupa ja nak pekena nasi daging. Takpa laa.tak dapat merasa originally nasi daging air tangan orang. Bagi anda yang baru belajar memasak, menu Nasi Daging adalah menu yang anda boleh cuba belajar.

Gimana nih? Gampang kan? Itulah cara menyiapkan nasi daging utara yang bisa Anda praktikkan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

Check Also

Resep Kari Daging Dengan Ubi Kentang Anti Gagal

date: 2021-04-29T03:36:35.709Z image: https://img-global.cpcdn.com/recipes/67ae85907b2868f0/680x482cq70/kari-daging-dengan-ubi-kentang-resipi-foto-utama.jpg thumbnail: https://img-global.cpcdn.com/recipes/67ae85907b2868f0/680x482cq70/kari-daging-dengan-ubi-kentang-resipi-foto-utama.jpg cover: https://img-global.cpcdn.com/recipes/67ae85907b2868f0/680x482cq70/kari-daging-dengan-ubi-kentang-resipi-foto-utama.jpg author: Ruby Hammond ratingvalue: 3.9 reviewcount: 10 …

Leave a Reply