Resep Nasi Daging Air Asam, Lezat

{ "slotId": "1", "unitType": "in-article", "pubId": "" }

date: 2021-08-14T06:00:01.021Z
image: https://img-global.cpcdn.com/recipes/8c89f2ba1fb4768a/680x482cq70/nasi-daging-air-asam-resipi-foto-utama.jpg
thumbnail: https://img-global.cpcdn.com/recipes/8c89f2ba1fb4768a/680x482cq70/nasi-daging-air-asam-resipi-foto-utama.jpg
cover: https://img-global.cpcdn.com/recipes/8c89f2ba1fb4768a/680x482cq70/nasi-daging-air-asam-resipi-foto-utama.jpg
author: Bertha Goodman
ratingvalue: 3.1
reviewcount: 11
recipeingredient:
– ” Bahan2″ – ” Beras 7pot 1Beras 1air” – “3-4 Bahagian daging” – ” Rempah kurma” – ” Bawang besar bwg putih dihiris” – ” Halia diketuk” – ” Susu cair” – “4 Sekawan” – “Daun pandan disimpul” – ” Minyak sapi majerin” – ” Penambah rasa” – ” Garam” – ” Air Asam” – ” Cili merah dihiris” – ” Cili padi dihiris” – ” Tomato dipotong dadu” – ” Bawang merah dihiris” – ” Gula” – ” Garam” – ” Asam jawa bancuh pekat2 buang bijinyer” – ” Belacan Bakar lagi banyak lgi sedap” – ” Ulaman” – ” Salad” – ” Timun” – ” Tomato” – ” Hiasan” – “Daun sup” – “Daun bawang” – ” Bawang goreng”
recipeinstructions:
– “Cara-cara Rebus daging bersama halia yg sudah diketuk.Pastikan daging masak sehingga empuk. Simpan air rebusan daging untuk masak nasi&sup. Basuh beras dan toskan. tumis semua bahan diatas.. perasakan dgn garam dan penambah rasa(ajinamoto) dah naik bau boleh masukan beras gaul sekejap dan masak seperti biasa dlm ricecooker. sukatan air seperti diatas… guna air rebusan daging td.. siap..” – “Potong2 semua ikut cita rasa masing2… separuh kisar kasar dan separuh biarkan berdadu gaul2 sebati semua…. siap…hehe nak buat air asam yang sedap senang je… asam jawa kena byk jgn kedekut..lagi pekat baru paduuu.” – “Sedia untuk dimakan Daging dipotong,taburkan daun sup&daun bwg ke dlm kuah sup. Bawang goreng taburkan pula diats nasi.jangan lupa hidangkan dengan salad timun dan tomato. Selamat mencuba…”
categories:
– Resep
tags:
– nasi – daging – air
katakunci: nasi daging air
nutrition: 272 calories
recipecuisine: Indonesian
preptime: “PT36M”
cooktime: “PT37M”
recipeyield: “2”
recipecategory: Dinner

BACA JUGA  Bagaimana Membuat Daging Bulgogi (South Korea 🇰🇷) yang Bikin Ngiler

![Nasi Daging Air Asam](https://img-global.cpcdn.com/recipes/8c89f2ba1fb4768a/680x482cq70/nasi-daging-air-asam-resipi-foto-utama.jpg)

Lagi mencari ide resep nasi daging air asam yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Jika salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal nasi daging air asam yang enak seharusnya mempunyai aroma dan rasa yang mampu memancing selera kita.

Resepi Nasi Daging Air Asam ni sangat terkenal di sebelah utara tanah air. Selalunya dihidangkan di hari perayaan atau kenduri-kendara. Kelebihan masak menggunakan daging yang banyak urat ialah rasa daging tu lagi menarik dan sedap, cuma agak leceh nak rebus dalam masa yang lama.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari nasi daging air asam, mulai dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar hingga cara membuat dan menghidangkannya. Tidak usah pusing kalau mau menyiapkan nasi daging air asam yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu jadi sajian spesial.

Nah, kali ini kita coba, yuk, buat nasi daging air asam sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini dapat memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda bisa membuat Nasi Daging Air Asam menggunakan 29 jenis bahan dan 3 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam membuat hidangannya.

##### Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk pembuatan Nasi Daging Air Asam:

1. Siapkan Bahan2 1. Gunakan Beras 7pot (1Beras 1air) 1. Gunakan 3-4 Bahagian daging 1. Ambil Rempah kurma 1. Ambil Bawang besar & bwg putih (dihiris) 1. Ambil Halia (diketuk) 1. Gunakan Susu cair 1. Siapkan 4 Sekawan 1. Siapkan Daun pandan disimpul 1. Sediakan Minyak sapi @ majerin 1. Sediakan Penambah rasa 1. Sediakan Garam 1. Sediakan Air Asam 1. Ambil Cili merah dihiris 1. Ambil Cili padi dihiris 1. Gunakan Tomato dipotong dadu 1. Gunakan Bawang merah dihiris 1. Sediakan Gula 1. Gunakan Garam 1. Gunakan Asam jawa bancuh pekat2 buang bijinyer 1. Gunakan Belacan Bakar lagi banyak lgi sedap 1. Ambil Ulaman 1. Ambil Salad 1. Sediakan Timun 1. Siapkan Tomato 1. Ambil Hiasan 1. Sediakan Daun sup 1. Ambil Daun bawang 1. Siapkan Bawang goreng

BACA JUGA  Bagaimana Menyiapkan Tiger Cry Beef (Daging Harimau Menangis) 🇹🇭, Enak Banget

Oleh itu, buat para amatur, anda juga boleh menyediakan resepi ini! Nasi daging ini sangat ringkas, cuma dihidangkan dengan air asam kerisik. Tak perlu lauk pauk lain lagi dah. Cara membuat air asam kerisik sangat mudah, cuma sediakan sambal belacan dan disatukan dengan bawang, tomato dan kerisik sebelum diletakkan bahan seperti serbuk perasa.

##### Cara membuat Nasi Daging Air Asam:

1. Cara-cara – Rebus daging bersama halia yg sudah diketuk.Pastikan daging masak sehingga empuk. Simpan air rebusan daging untuk masak nasi&sup. – – Basuh beras dan toskan. – tumis semua bahan diatas.. – perasakan dgn garam dan penambah rasa(ajinamoto) – dah naik bau boleh masukan beras gaul sekejap dan masak seperti biasa dlm ricecooker. – sukatan air seperti diatas… – guna air rebusan daging td.. – siap.. Nasi Daging Air AsamNasi Daging Air Asam1. Potong2 semua ikut cita rasa masing2… – separuh kisar kasar dan separuh biarkan berdadu – gaul2 sebati semua…. – siap…hehe – nak buat air asam yang sedap senang je… asam jawa kena byk jgn kedekut..lagi pekat baru paduuu. Nasi Daging Air Asam1. Sedia untuk dimakan – Daging dipotong,taburkan – daun sup&daun bwg – ke dlm kuah sup. – Bawang goreng taburkan pula diats nasi.jangan lupa hidangkan – dengan salad timun dan tomato. – Selamat mencuba…

Saya salin resepi kali ini di SINI. Resepi nasi daging air asam utara ni memang mai dari sana dan cukup popular. Bila pergi ke belah utara je, nampak lah ramai penjual nasi daging dengan bermacam-macam rasa dan style masakannya. Yelah, lain tangan, lain sikit hasilnya. Tapi asas masakan nasi daging ni sama je iaitu nasi yang dimasak dengan tumisan rempah dan air daging.

BACA JUGA  Cara Gampang Membuat Nasi Daging Air Asam Kenduri, Bikin Ngiler

Gimana nih? Gampang kan? Itulah cara menyiapkan nasi daging air asam yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!

Check Also

Resep Nasi Air Daging, Lezat

date: 2021-04-05T06:43:36.811Z image: https://img-global.cpcdn.com/recipes/f35be635973cd776/680x482cq70/nasi-air-daging-resipi-foto-utama.jpg thumbnail: https://img-global.cpcdn.com/recipes/f35be635973cd776/680x482cq70/nasi-air-daging-resipi-foto-utama.jpg cover: https://img-global.cpcdn.com/recipes/f35be635973cd776/680x482cq70/nasi-air-daging-resipi-foto-utama.jpg author: Don Holmes ratingvalue: 3.1 reviewcount: 3 …

Leave a Reply