Resep Daging ‘Harimau Menangis’ Bakar & Nam Jim Jeaw (Thai Dipping Sauce), Enak Banget

{ "slotId": "1", "unitType": "in-article", "pubId": "" }

date: 2021-06-07T08:27:54.314Z
image: https://img-global.cpcdn.com/recipes/984e0015904d2bac/680x482cq70/daging-harimau-menangis-bakar-nam-jim-jeaw-thai-dipping-sauce-resipi-foto-utama.jpg
thumbnail: https://img-global.cpcdn.com/recipes/984e0015904d2bac/680x482cq70/daging-harimau-menangis-bakar-nam-jim-jeaw-thai-dipping-sauce-resipi-foto-utama.jpg
cover: https://img-global.cpcdn.com/recipes/984e0015904d2bac/680x482cq70/daging-harimau-menangis-bakar-nam-jim-jeaw-thai-dipping-sauce-resipi-foto-utama.jpg
author: Chase May
ratingvalue: 3.6
reviewcount: 10
recipeingredient:
– “1 kg dagingayam” – ” Bahan Perapan Daging dikisar” – “3 batang akar ketumbar” – “15 ulas bawang putih” – “1 inci halia optional” – “1/2 inci kunyit optional” – “4 sb kicap pekatsos tiram” – “4-5 sb sos ikan” – “4-6 sb gula perangmadu” – “2 st serbuk lada sulahlada hitam” – “1 biji perahan limau nipis” – ” Bahan Sos Air asam ThaiNam Jim Jeaw” – “2 sb asam jawa dibancuh air tapis” – “3-5 sb sos ikan” – “2-6 sb gula merahnisegula thaimadu secukupnya” – “1-2 biji perahan limau nipis” – “2 sudu besar cawan Beras goreng tanpa minyak kisar halus sebagai pemekat” – ” Dihiris halus” – “2 batang akar ketumbar halus lumat” – “2 pokok daun ketumbar” – “8 ulas bawang putih” – “1/2 biji bawang merahsehiris halia” – “6 biji cili padi hijau dan merah”
recipeinstructions:
– “Campurkan semua bahan perapan yang dikisar.” – “Gaul rata bahan perapan pada daging. Perap 3-5 jam @ semalaman.” – “Bakar daging pada suhu 220c selama 20-30 minit, sehingga daging masak. (5 minit terakhir, guna api atas untuk effect garing) @ bakar atas arang.” – “Campurkan semua bahan sos. Kacau rata.” – “Potong nipis daging yang siap dibakar. Siramkan dengan sos perapan daging yang terhasil semasa dibakar tadi. (Sebab bakar dalam pan & dalam oven, so ada sos perapan keluar untuk digunakan)” – “Hidangkan bersama sos.” – “Nota: sos yang sama juga dikenali sebagai air asam thai, boleh dicicah dgn sebarang lauk/sayur panggang @ goreng. Atau telur rebus. https://cookpad.com/my/recipes/13397100-telur-rebus-goreng-air-asam–thai-style”
categories:
– Resep
tags:
– daging – harimau – menangis
katakunci: daging harimau menangis
nutrition: 214 calories
recipecuisine: Indonesian
preptime: “PT40M”
cooktime: “PT40M”
recipeyield: “1”
recipecategory: Lunch

BACA JUGA  Simple! Sediakan Dodol kukus ~ PAHANG yang kesukaan famili

![Daging ‘Harimau Menangis’ Bakar & Nam Jim Jeaw (Thai Dipping Sauce)](https://img-global.cpcdn.com/recipes/984e0015904d2bac/680x482cq70/daging-harimau-menangis-bakar-nam-jim-jeaw-thai-dipping-sauce-resipi-foto-utama.jpg)

Anda sedang mencari ide resep daging ‘harimau menangis’ bakar & nam jim jeaw (thai dipping sauce) yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Jika keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal daging ‘harimau menangis’ bakar & nam jim jeaw (thai dipping sauce) yang enak harusnya sih punya aroma dan rasa yang bisa memancing selera kita.

Lagi-lagi daging korban fresh mesti lagi sedap masak pelbagai resepi mudah. Korang mungkin ingat susah tapi sebenarnya senang je cara nak masak daging bakar harimau menangnis ni. Jomlah korang cuba resipi daging bakar ini yang memang sangat sedap!

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari daging ‘harimau menangis’ bakar & nam jim jeaw (thai dipping sauce), mulai dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar sampai cara mengolah dan menghidangkannya. Tak perlu pusing jika mau menyiapkan daging ‘harimau menangis’ bakar & nam jim jeaw (thai dipping sauce) enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa jadi sajian spesial.

Nah, kali ini kita coba, yuk, buat daging ‘harimau menangis’ bakar & nam jim jeaw (thai dipping sauce) sendiri di rumah. Tetap berbahan yang sederhana, sajian ini dapat memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda bisa menyiapkan Daging ‘Harimau Menangis’ Bakar & Nam Jim Jeaw (Thai Dipping Sauce) menggunakan 23 bahan dan 7 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk menyiapkan hidangannya.

##### Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam menyiapkan Daging ‘Harimau Menangis’ Bakar & Nam Jim Jeaw (Thai Dipping Sauce):

BACA JUGA  Buku Buat Ayam Goreng Rempah Halia, Lezat Sekali

1. Gunakan 1 kg daging/ayam 1. Ambil Bahan Perapan Daging (dikisar) 1. Ambil 3 batang akar ketumbar 1. Ambil 15 ulas bawang putih 1. Sediakan 1 inci halia (optional) 1. Gunakan 1/2 inci kunyit (optional) 1. Siapkan 4 sb kicap pekat/sos tiram 1. Gunakan 4-5 sb sos ikan 1. Sediakan 4-6 sb gula perang/madu 1. Siapkan 2 st serbuk lada sulah/lada hitam 1. Sediakan 1 biji perahan limau nipis 1. Ambil Bahan Sos (Air asam Thai/Nam Jim Jeaw) 1. Sediakan 2 sb asam jawa (dibancuh air tapis) 1. Gunakan 3-5 sb sos ikan 1. Gunakan 2-6 sb gula merah/nise/gula thai/madu @ secukupnya 1. Gunakan 1-2 biji perahan limau nipis 1. Gunakan 2 sudu besar cawan Beras goreng tanpa minyak (kisar halus): sebagai pemekat 1. Gunakan Dihiris halus: 1. Ambil 2 batang akar ketumbar (halus lumat) 1. Gunakan 2 pokok daun ketumbar 1. Siapkan 8 ulas bawang putih 1. Gunakan 1/2 biji bawang merah/sehiris halia 1. Sediakan 6 biji cili padi hijau dan merah

Hiris dan lumurkan daging tersebut dengan bahan-bahan perencahnya. Selepas itu bungkus daging dengan daun betik. Buangkan dulu kulit tebu dan bersihkannya. Jika anda masih belum mencuba daging bakar harimau menangis yang tular, anda perlu cuba.

##### Langkah-langkah membuat Daging ‘Harimau Menangis’ Bakar & Nam Jim Jeaw (Thai Dipping Sauce):

1. Campurkan semua bahan perapan yang dikisar. 1. Gaul rata bahan perapan pada daging. Perap 3-5 jam @ semalaman. 1. Bakar daging pada suhu 220c selama 20-30 minit, sehingga daging masak. (5 minit terakhir, guna api atas untuk effect garing) @ bakar atas arang. 1. Campurkan semua bahan sos. Kacau rata. 1. Potong nipis daging yang siap dibakar. Siramkan dengan sos perapan daging yang terhasil semasa dibakar tadi. (Sebab bakar dalam pan & dalam oven, so ada sos perapan keluar untuk digunakan) 1. Hidangkan bersama sos. 1. Nota: sos yang sama juga dikenali sebagai air asam thai, boleh dicicah dgn sebarang lauk/sayur panggang @ goreng. Atau telur rebus. https://cookpad.com/my/recipes/13397100-telur-rebus-goreng-air-asam–thai-style

BACA JUGA  Cara nak Buat Cucur Udang Dengan Kuah Kacang yang kesukaan famili

Untuk pengetahuan anda, harimau menangis ini merupakan bahagian daging lembu yang memang lembut dan mempunyai sedikit lemak. Secara ringkasnya, daging tersebut diperap dengan sos tiram, bawang putih, gula perang, garam dan lada sulah. Selalu tengok orang makan hidangan ini, termasuklah para selebriti. Dengar nama pun kita dah tahu sedap. Asyik tengok orang makan je, apa kata buat sendiri hidangan ini di rumah ikut resipi perkongsian Norul Azmah.

Gimana nih? Mudah bukan? Itulah cara menyiapkan daging ‘harimau menangis’ bakar & nam jim jeaw (thai dipping sauce) yang bisa Anda lakukan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

Check Also

Bagaimana Membuat Sup Daging Simple (Sup Miskin) Anti Gagal

date: 2021-03-29T05:02:36.969Z image: https://img-global.cpcdn.com/recipes/6faa9985b1101fe7/680x482cq70/sup-daging-simple-sup-miskin-resipi-foto-utama.jpg thumbnail: https://img-global.cpcdn.com/recipes/6faa9985b1101fe7/680x482cq70/sup-daging-simple-sup-miskin-resipi-foto-utama.jpg cover: https://img-global.cpcdn.com/recipes/6faa9985b1101fe7/680x482cq70/sup-daging-simple-sup-miskin-resipi-foto-utama.jpg author: Max Hansen ratingvalue: 4.3 reviewcount: 10 …

Leave a Reply