Bagaimana Membuat Rendang Daging & Hati yang Lezat Sekali

{ "slotId": "1", "unitType": "in-article", "pubId": "" }

date: 2021-05-14T20:50:30.501Z
image: https://img-global.cpcdn.com/recipes/298395be87d951ec/680x482cq70/rendang-daging-hati-resipi-foto-utama.jpg
thumbnail: https://img-global.cpcdn.com/recipes/298395be87d951ec/680x482cq70/rendang-daging-hati-resipi-foto-utama.jpg
cover: https://img-global.cpcdn.com/recipes/298395be87d951ec/680x482cq70/rendang-daging-hati-resipi-foto-utama.jpg
author: Richard Wise
ratingvalue: 3.4
reviewcount: 6
recipeingredient:
– “1 kg daging campur hati” – “1 biji bawang besar” – “3 ulas bawang putih” – “1 inci halia” – “1 inci lengkuas” – “1 inci kunyit hidup” – “5 batang serai” – “3 helai daun kunyit” – “2 helai bay leaf” – “3 sudu besar kerisek” – “5 sudu besar rempah rendang” – “3 susu besar cili boh” – “250 ml santan” – “2 cawan air” – “1 sudu teh garam” – “1 sudu besar gula” – “1/2 cawan minyak masak” – “1 keping asam keping”
recipeinstructions:
– “Sediakan bahan-bahan” – “Tumis bahan kisar iaitu bawang besar,bawang putih,halia,serai,kunyit hidup dan lengkuas.Masukkan rempah rendang dan tumis sehingga pecah minyak.” – “Masukkan daging dan hati yang sudah dicuci bersih.Masak sehingga air daging itu kering.Kemudian masukkan santan dan air.” – “Masukkan asam keping,garam dan gula.Boleh juga masukkan serbuk perasa jika suka.Masukkan sehelai daun kunyit disimpul,2 helai bay leaf.Masak rendang sehingga agak kering.Boleh juga masukkan hirisan daun kunyit.Daun-daun ini berfungsi menambah aroma bau wangi kepada rendang kita.” – “Rendang Daging dan Hati siap dihidangkan.”
categories:
– Resep
tags:
– rendang – daging –
katakunci: rendang daging
nutrition: 245 calories
recipecuisine: Indonesian
preptime: “PT16M”
cooktime: “PT34M”
recipeyield: “4”
recipecategory: Dessert

![Rendang Daging & Hati](https://img-global.cpcdn.com/recipes/298395be87d951ec/680x482cq70/rendang-daging-hati-resipi-foto-utama.jpg)

Sedang mencari inspirasi resep rendang daging & hati yang unik? Cara menyiapkannya memang susah-susah gampang. Jika salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal rendang daging & hati yang enak selayaknya memiliki aroma dan cita rasa yang dapat memancing selera kita.

BACA JUGA  Resep Rendang Ayam (Rendang PKP), Menggugah Selera

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari rendang daging & hati, pertama dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, hingga cara mengolah dan menyajikannya. Tak perlu pusing kalau ingin menyiapkan rendang daging & hati enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi suguhan spesial.

Hari ini saya ingin berkongsikan resepi Rendang Daging Sedap giler. Melihat tajuk resepi jer dah membuat hati teruja untuk mencuba. Klik blog Baked By Che Ta di SINI.

Berikut ini ada beberapa tips dan trik praktis untuk membuat rendang daging & hati yang siap dikreasikan. Anda dapat menyiapkan Rendang Daging & Hati menggunakan 18 jenis bahan dan 5 tahap pembuatan. Berikut ini cara dalam menyiapkan hidangannya.

##### Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam pembuatan Rendang Daging & Hati:

1. Siapkan 1 kg daging campur hati 1. Gunakan 1 biji bawang besar 1. Gunakan 3 ulas bawang putih 1. Gunakan 1 inci halia 1. Sediakan 1 inci lengkuas 1. Gunakan 1 inci kunyit hidup 1. Ambil 5 batang serai 1. Gunakan 3 helai daun kunyit 1. Ambil 2 helai bay leaf 1. Siapkan 3 sudu besar kerisek 1. Siapkan 5 sudu besar rempah rendang 1. Sediakan 3 susu besar cili boh 1. Sediakan 250 ml santan 1. Ambil 2 cawan air 1. Siapkan 1 sudu teh garam 1. Gunakan 1 sudu besar gula 1. Siapkan 1/2 cawan minyak masak 1. Siapkan 1 keping asam keping

Sedangkan resep daging daging Jawa, dagingnya basah. Rendang buatan mereka agak kecokelatan dan daging agaknya masih keras. Tips memasak rendang yang empuk sebenarnya dimasak jangan menggunakan api besar. Beef Rendang or rendang daging, in Malay/Indonesian, is a curry fit for a King.

BACA JUGA  Resep Kepak Ayam Bakar Berempah Anti Gagal

##### Cara menyiapkan Rendang Daging & Hati:

1. Sediakan bahan-bahan 1. Tumis bahan kisar iaitu bawang besar,bawang putih,halia,serai,kunyit hidup dan lengkuas.Masukkan rempah rendang dan tumis sehingga pecah minyak. 1. Masukkan daging dan hati yang sudah dicuci bersih.Masak sehingga air daging itu kering.Kemudian masukkan santan dan air. 1. Masukkan asam keping,garam dan gula.Boleh juga masukkan serbuk perasa jika suka.Masukkan sehelai daun kunyit disimpul,2 helai bay leaf.Masak rendang sehingga agak kering.Boleh juga masukkan hirisan daun kunyit.Daun-daun ini berfungsi menambah aroma bau wangi kepada rendang kita. 1. Rendang Daging dan Hati siap dihidangkan.

It's a curry with meltingly tender beef that's been slow cooked in a rich, aromatic and highly spiced coconut gravy that will keep you coming back for more. Beef Rendang (rendang daging), the way you'll find it in homes and the best hawker stalls. A curry with meltingly tender beef, slow cooked in a rich, aromatic and highly spiced coconut gravy. Hi semua, atas permintaan ramai, kali ni Che Nom akan sediakan menu istimewa ni…sempena Aidilfitri yang bakal tiba tak berapa hari je lagi. Kiranya ini adalah rendang daging pertama yang saya masak.

Gimana nih? Gampang kan? Itulah cara membuat rendang daging & hati yang bisa Anda praktikkan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

Check Also

Resep Nasi Air Daging, Lezat

date: 2021-04-05T06:43:36.811Z image: https://img-global.cpcdn.com/recipes/f35be635973cd776/680x482cq70/nasi-air-daging-resipi-foto-utama.jpg thumbnail: https://img-global.cpcdn.com/recipes/f35be635973cd776/680x482cq70/nasi-air-daging-resipi-foto-utama.jpg cover: https://img-global.cpcdn.com/recipes/f35be635973cd776/680x482cq70/nasi-air-daging-resipi-foto-utama.jpg author: Don Holmes ratingvalue: 3.1 reviewcount: 3 …

Leave a Reply